بتقول لسه بتحبني.. علي المصري

 بعنوان. بتقول لسه بتحبني 


بتقول لسه بتحبني 

وانا ال جرحتك كل الجروح

طب اعمل ايه وياك

واعمل ايه في نفسي

ومن حزني وين اروح

حاجات كتير  بتضيع مني

ف ساعة غضب

ولما برجع اه من عذاب الروح

بس انا روحي رايحة منين ما تروح 


معقولة اني ممكن اقدر اعيش مع حد غيرك

من غير ضميرى ونور عنيا

من غير عيونك

من غير قلبك

من غير حبك

يا حبيبي انا ما برضاش

اتغنا بيك

علشان خايف ليحسدوني عليك

وأني ليك لوحدك  

وروحي ليك بتروح 


هو انت فاكر اني أقدر ابيعك

ولو حتى ثانية

ولا فاكر أاقدر اختار بعدك

مرة تانية

ولا فاكر اني أقدر أعيش 

من غيرك ف الدنيا 

أزاي وكل دنيا غير دنيتك 

أسية 

طب لو روحت انت من قدام عنيا

يبقي فاضل ايه ف الدنيا


طب لو عملت كده معاك

هيبقى جزات ايه عملت كده

جزات حبك

ولا جزات جمالك

ولا جزات حنيتك عليا

وجزات ايام هواك

ولا لما كنت بتغفر لي قسوتي

بحسن نية 

يا حبيبي هو انا كنت ايه

قبل ما تيجي ف طريقي

وقبل عنيك ما تشاور لي

وتشاور عليا


يا حبيبي ليه بيجي وقت عليك

تشك ف حبي

وف لحظة جنون تقسا

وتجرح  ف قلبي

وساعات تخبي

وانت باين ف عيونك عذابك

ويبقى باين قلقك

ف نظرتك 

وف رعشة اديك

وف نغمة كلامك

ويقطع ف قلبي انك مش شايف حبي

وانت جنبي.

يا حبيي مهما تخبي انا شايف

حيرتك بروحي قبل قلبي


ما انكرش اني ساعات

بيعجبني الجمال

وبحكي للصور حكايات كتار

عن قلب  حب

وف مرة مال 

لكن يا حبيبي انا عمري

ما عشت ف حبك خيانة

طول عمر حبي ليك

إخلاص  مبني عل الأمان


ويمكن تخدني صورة لدنيا تانية وخيال

دنيا ما فيهاش محال

كلها زينة وآمال

لكن ف الاول والآخر انت حبيبي

ولو انتقلت يوم من حال لحال

لا يمكن يحلو حال

غير لما انت تبقي فيه

دي الحقيقة بدون جداال

من غير رتوش أو خيال

فسيب ال يقول يقول

عن خيالي

وعن الجمال

اما غير. حبك ما فيش

احتمال

اني اكمل حياتي من غيرك

لحظة واحده  أكيد محال

يمكن يا حبيبي ااقول

كلام ما قصدوهوش ف لحظة

انفعال

يمكن يغلبني غضبي والأفعال

لكن لما برجع لقلبي

بلاقيه قلبك ما فيش جدال


بقلم على الحسيني المصري

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

ماللوطن... عبد الرزاق سعدة

سيد قلبي... ياس ياسمين

الحسود..خواطر بن قاقا